Jak předejít defektu pneumatiky na motorce a jak ho řešit?

Obavy z píchnutí pneumatiky zná asi každý motorkář. Střepy, štěrk, hřebíky nebo jiné ostré předměty se ve vysoké rychlosti dají snadno přehlédnout a neštěstí je na světě. Protože na motorce není zvykem vozit rezervu, vyplatí se mít s sebou vždy sadu na opravy pneu, lanka v případě prasknutí, nářadí a samozřejmě moto doplňky jako jsou reflexní vesty, kdybyste museli nečekaně zastavit uprostřed vozovky.

Jak defektům předejít?

Pokud projíždíte staveništěm nebo zastavěnou oblastí v období bujarých oslav, je riziko defektu poměrně vysoké, hrozí totiž, že ve vaší jízdní trase se budou povalovat ostré předměty. V takovém případě projíždějte pomalu a se zvýšenou opatrností. Defektu se dá do určité míry předcházet kvalitními pneumatikami.

Pneumatiky by měly být nafouknuté na tlak doporučený výrobcem a dezén nesmí být sjetý na méně než 1,6 mm hloubky. To je důležité i proto, že v případě nehody či úrazu by vám pojišťovna jinak neproplatila způsobenou škodu. Nezapomeňte, že ani udržované nebo nepoužívané pneumatiky nevydrží věčně, životnost se zkracuje běžným opotřebením i chemickými procesy. Výměna se doporučuje každých pět let.

Co dělat, když přeci jen píchnete?

Ač je to náročné, snažte se v případě defektu zachovat chladnou hlavu. Praskne-li přední kolo, snažte se ho maximálně odlehčit a opatrně zastavit. Po zastavení odstavte motorku na okraj vozovky a ihned si oblečte reflexní vestu. Pokud jste zranění, přivolejte si pomoc, v opačném případě můžete – až to dopravní situace dovolí – začít zkoumat rozsah škod.

Pokud s sebou vozíte sadu na opravu pneu, nemusíte volat servis ani pojišťovnu. Stačí trhlinu zatmelit a pneumatiku dofouknout kompresorem nebo bombičkou, která bývá součástí některých opravných sad. Pak můžete pokračovat do cíle nebo do servisu, bez problémů takto ujedete několik desítek kilometrů, avšak nesmíte překračovat rychlost 80 km/h.

Po kolika kilometrech se obvykle mění pneu na motorce?

Doba výměny pneumatik na motocyklu se může lišit v závislosti na několika faktorech, jako je styl jízdy, druh motocyklu, typ pneumatik a podmínky, ve kterých se jezdí. Nicméně, obecně platí, že pneumatiky na motocyklu je vhodné pravidelně kontrolovat a měnit v pravidelných intervalech nebo po dosažení určitého kilometrového stavu.

Pro běžné silniční motocykly se doporučuje provést výměnu pneumatik obvykle každých 8 000 až 16 000 kilometrů, v závislosti na zátěži a podmínkách jízdy. Pokud se motocykl používá převážně pro agresivnější jízdu, jako je například sportovní jízda nebo jízda na okruhu, pneumatiky se mohou opotřebovat rychleji a vyžadovat častější výměnu.

Je vhodné pravidelně sledovat opotřebení pneumatik a kontrolovat hloubku dezénu. Pokud je dezén pneumatik příliš opotřebovaný, což znamená, že je hloubka dezénu pod předepsaný limit (obvykle 1,6 mm nebo více, v závislosti na místních předpisech), je nutné pneumatiky vyměnit i před dosažením předpokládaného kilometrového limitu.

Je vždy důležité dodržovat doporučení výrobce pneumatik a pravidelně kontrolovat stav pneumatik a tlak vzduchu. Správná údržba a včasná výměna pneumatik na motocyklu jsou klíčové pro bezpečnou jízdu a optimální výkon motocyklu.

Publikováno: 30. 05. 2023

Kategorie: Mixér

Autor: Radomír Kadlec